May 20 2009

Onsdag 13/5 > Ankomsten till Rom.

Postad 16:50 i Resor -2009- Rom

Vi kom fram till hotellet i Skavsta (Connect Hotel) vid 21.30-tiden på tisdagkvällen. Där såg vi slutet av ESC-kvalet där sverige var med, men vi såg bara de sista låtarna. Vi tog även en öl och Bacardi Breezer nere i lobbyn innan vi gick upp och lade oss.
Vi var tvungna att bo där en natt då planet gick klockan 7 på morgonen.
Vi hade det minsta rummet med fyra bäddar, två våningsängar och väldigt trångt, men det funkade absolut!

På morgonen gick vi ned och åt frukost och gick sedan över gatan och in på Skavsta flygplats och där flöt allt på riktigt bra. Allt var i perfekt tid!
Planen var halvstora/halvsmå, 6 sittplatser på rad med en gång mellan (på varje rad så att säga). Andree tog fönsterplatsen och planet var iväg precis den tid det skulle.
Jag skulle dock aldrig flyga långt med dessa plan, men inom Europa känns det absolut okej!

Väl framme vid flygplatsen Ciampino tog vi en taxi och den tog oss hela vägen till vår gata i stan. En taxiresa på ca 30 minuter. Resan kostade 60€ och sedan ville chauffören ha 5€ för väskorna (taxichaufförerna ska alltid ha extra om du har bagage med dig).
Taxichauffören var en kille helt i sin egen liga, för det var fa-an vad han körde!!
Italienarna på gatorna skapade sina egna filer, svängde både diagonalt och horisontalt, gjorde 180 svängar, körde över spärrlinjer, sicksackade sig genom bilköer i 140 och var hur galna som helst! Likaså vår chaffis..
Han körde över busshållplatser, låg 2 cm från alla andra bilar, från murar och stolpar och gud vet allt.. Det gällde att hålla armar och ben (och näsan) i bilen!
Men det var enormt vilken koll han hade på sin bil! Han kunde den på millimetern, det lovar jag er!
Sedan, mitt på motorvägen, kör en kille i en annan bil upp bredvid oss med nedhissad ruta och gormar något till vår chaufför och då börjar han rota i kartor och papper där vi ligger i 140. Den andra bilen försvinner ett par minuter, men på något vänster lyckas de hitta tillbaka till varann och så skriker chauffören något tillbaka där på motorvägen. Troligtvis frågade väl den där killen om vägen..

Väl framme på vår gata “Via Sardegna” blev vi helt häpna över italienarnas fickparkeringar..
Vi fick gå förbi 3-4 bilar innan vi hittade en lucka som vi kunde gå igenom och upp på trottoaren, de stod verkligen EMOT varann!! Hur fan kom de in? Och hur fan kommer de ut?!
Jag förstår att det finns miljoner med moppar och miljoner med Smartcars i Rom.. (och fler lyxbilar än vad det finns “vanliga” bilar)..
Vi kom i alla fall upp till vår lägenhet tillslut, och den var supercharmig! Absolut lagom! Totalt 6 bäddar, två sovrum, stor toalett med dusch och tvättmaskin, kök med gasspis och kyl och frys och ett litet rum där vi kunde sitta och äta.
Vi betalade det sista på lägenheten till killen som ägde den och sedan fick vi nycklar.
Vi hade betalat 800 kronor (per skalle) i förskott, och nu var det bara resten kvar, 188€ per skalle.

Efter allt fix med lägenheten drog vi ut på stan.
Vi hamnade vi någon minirestaurang mitt inne i Rom där man fick en pizza och en pepsi för 6€. Perfekt lunch!
Restaurangen hette “Ai 4 Scalini”.

Vi hamnade slumpartat vid “Fontana di Trevi“, och den fontänen är verkligen ljuvlig! MASSOR av människor överallt, men helt klart min favoritfontän såhär i efterhand! Riktigt maffig och underbar!
Det låg även en kyrka vid fontänen som vi gick in i, och det var inte ens en stor kyrka, men ÄNDÅ så är det otroligt maffigt med vackra målningar och monument. Sveriges stora kyrkor känns helt plötsligt så.. o-maffiga. hoho

Efter ytterligare några kvartersvandringar hittade vi en riktigt bra och billig mataffär som hette “De Spar”, där fanns tom. Wasaknäcke, hähä.
Där handlade vi frukost och SUPERGOD drickyoghurt, min drog i Rom..

Vi visste dock inte riktigt vart vi befann oss, men efter ett tag hittade vi till “Spanska Trappan” (vi bodde i närheten), och där var vi tvugna att GÅ UPP!
Hej och hå med matkassar i högsta hugg! Inte kul. Inteee kuuuuul.
(Bilderna föreställer fontänen nedanför Spanska Trappan).

Väl hemma däckade vi allihopa i ett par timmar, vi hade ju gått upp 04.30 på morgonen och sovit dåligt. Men vi vaknade till liv igen och gick ut i den varma kvällen och gick igenom “Villa Borghese” (en stor park som låg precis vid vår gata). Där var det lugnt och fridfullt, mest italienare som joggade omkring..
Vi såg eldflugor oxå, första gången jag sett sådana. De blinkade omkring i buskarna och först trodde vi att det var smådjursögon som blinkade och tittade på oss från buskarna. :funny:
Andree vart stormförtjust och ville ta med en hem..

Men kvällen slutade vid en restaurang bara 50 meter från vår port, där åt vi pasta med ost och bacon för 11€. Sedan gick vi hem och däckade totalt..

Ingen har vågat skriva ännu.